VÆLG AFREJSEDATO
ANTAL DAGE 0 DAGE
PRIS
Bestilling Kontakt os

I hjertet af Alaska og Ishavet

20. august - 4. september 2024

 

Alaska ligger i det nordvestlige Amerika. USA købte Alaska fra Det Russiske Kejserrige 9. april 1867, området blev optaget som USA's stat nummer 49 den 3. januar 1959.

 

Der er så mange oplevelser, som Alaska byder ind med…. Bjørne på skovtur, Beluga hvaler der måske allerede hilser på os fra vandflyveren over Anchorage, og på vores sejltur i Kenai Fjords National Park er der stor sandsynlighed for at opleve hvidhovedede havørne - måske med deres unger, spækhuggere, pukkelhvaler, søløver og søpapegøjer.

 

I Valdez bor vi ved havnen, måske vi ser vores første havodder i havnebassinet. Havodderne samler sten op fra havbunden og banker med dem for at åbne hårde muslingeskaller. De kan dykke op til 100 m ned under havoverfladen, og mæsker sig dagligt i muslinger, snegle, krabber og søpindsvin.

 

Velkommen til Alaska

 

4 pladser tilbage

 

Prisoversigt

Pris per person i delt dobbeltværelse                                                 DKK.  51.995,-

Pris per person i enkeltværelse                                                            kontakt os venligst

 

Kontakt Ourworld på telefon 97 42 50 40 eller mail til info@ourworld.dk

 

Ourworld A/S modtager provision ved salg af Goudas rejse- og afbestillingsforsikringsprodukter.

Vær opmærksom på at du allerede kan være dækket af en rejse- eller afbestillingsforsikring via dit indboforsikringsselskab, kreditkort eller lignende.

Vær dog opmærksom på, at der kan være forskelle i forsikringsdækningen.

 

 

Hvad er inkluderet i rejsens pris?

Prisen inkluderer:

✅ Fly: Billund - Anchorage og retur

✅ Dansk rejseleder/chauffør på hele rejsen

✅ Overnatninger på turistklasse hoteller/moteller/camps

✅ Morgenmad dagligt

✅ Vandflyver, en oplevelse over Anchorage

✅ Sightseeing i Anchorage

✅ Entré til Native Heritage Center

✅ Eklutna Historical Park

✅ Sightseeing i Talkeetna

✅ Entré og bustur, i Denali National Park, cirka 6 timer

✅ Sejltur på Chena floden med hjuldamper, 3 timer

✅ Tur til Ishavet, forudsat tilladelse fra olieselskaberne

✅ Sejltur med frokost fra Valdez, 6½ timer

✅ Alle gebyrer til nationalparker

✅ Sejltur med frokost i Kenai Fjords National Park, 6 timer

✅ Entre til Alaska Wildlife Conservation Center

✅ Lufthavnsskatter, afgifter og brændstoftillæg pr. 15. september 2023

Prisen inkluderer ikke:

❌ Drikkevarer og måltider, som ikke er nævnt i rejsebeskrivelsen

❌ Drikkepenge i forbindelse med måltider

❌ Personlige forsikringer

❌ Eventuel flybillet fra Deadhorse til Fairbanks

❌ Valgfrie udflugter, VIGTIGT; hvis du vælger at arrangere egne udflugter f.eks. en fisketur, så er det vigtigt at drøfte det med os, før du bestiller det. Vi kan være nødt til at ændre i programmet, så du ikke kan nå dit eventuelle eget arrangement.

❌ Indrejsetilladelse, ESTA, til USA for danske statsborgere, forvent en samlet udgift på cirka DKK. 150,-

 

Artikel om rejseformen

Lille gruppe store oplevelser
Normalt tilbyder rejseselskaber oversøiske rejser til større grupper på 20 – 40 personer. Men der er et alternativ.
Rejsebureauet OurWorld A/S har gennem flere år haft succes med rejser til USA, Canada og Island, hvor der kun er plads til 8 – 11 deltagere.
Ideen er, at man tager det bedste fra den traditionelle grupperejse og tilføjer masser af fleksibilitet, impulsivitet og nærvær.

 

På tur i minibus
Udrejsen foregår som med andre oversøiske rejser med fly, men når man kommer frem til destinationen, står der ikke en stor bus med chauffør parat. I stedet skal rejselederen, der er chauffør på turen, hente vognen, der er reserveret.
Når formaliteterne omkring lejen er overstået, pakkes bilen og eventyret starter.
Som hovedregel tilbringes den første nat i den by, man ankommer til, da rejselederen skal være 100% frisk til de kommende dages spændende oplevelser.

 

Hovedruten og overnatningerne er bestilt, men resten er fleksibelt.
Naturligvis udnyttes den store erfaring rejsebureauet har med at tilrettelægge rejser, så man er sikker på at opleve de ting, der er ”et must” på turene. Men herudover er mulighederne åbne.

 

Seværdigheder skal naturligvis besøges
Turen er tilrettelagt, så man kommer forbi de seværdigheder, der skal besøges. Men hvor der med store grupper for det meste er et forholdsvis stramt program, kan vi være ret fleksible med fordelingen af tiden og rute. Hvis gruppen ønsker at køre af sted tidligt om morgenen, gør man det, og man behøver ikke være fremme ved næste hotel/motel til et bestemt tidspunkt.

Hvis der undervejs pludselig opstår mulighed for at opleve noget specielt og ikke planlagt, gør man det. På en tilsvarende rejse til Canada fik gruppen set 8 bjørne.
I et andet tilfælde havde en af deltagerne læst en artikel om en by i Utah med danske udvandrere, og da gruppen så tilfældigvis kørte forbi byen, blev man enige om at besøge byen. Det blev til et spændende besøg hos en af byens beboerne, som inviterede på både mad og drikke. Et møde med ”det autentiske USA”.
I et tredje tilfælde ville gruppen gerne besøge en vingård, hvilket så også lykkedes – endda med vinsmagning.

 

Frokost i det grønne
I rejsens pris er inkluderet overnatninger på hoteller/moteller og morgenmad.
Ofte indtages morgenmaden på hotellet/motellet, men alternativt finder rejselederen en restaurant, hvor man får lokal morgenmad.

Rejselederen finder et godt sted til frokost, nogle gange indtages frokosten i det grønne. Hvis det er tilfældet, har vi været omkring en sandwich bar og hente ”forsyninger”. Aftensmaden spises på lokale restauranter, fordelen er at vi næsten altid kan få plads når vi ikke er flere.

 

Erfaringer med disse rejser
Rejserne er anderledes, idet man er en lille gruppe, der skal kunne blive enige om, hvad man gerne vil. Man er i forholdsvis tæt kontakt med hinanden, og skal være parat til at give og modtage.

Bussen, man kører i, er en 15 personers minibus uden toilet. Der er altså mindre plads end i en 45 personers bus. Men fordelen med minibussen er, at den kan komme frem stort set over alt – også steder, hvor de store busser ikke kan og må køre. Det giver mulighed for at se og opleve steder, man normalt ikke kommer.

Erfaringerne fra de rejser, der har været gennemført med få deltagere, er særdeles gode. Indtil nu har vi ikke oplevet problemer, og deltagere i disse rejser har udtrykt stor tilfredshed med rejseformen.

 

 

Klik her for info om rejsen

Klik her for at se program for rejsen

Klik her for at læse Rejsebetingelserne

 

Se kort over rejsen, og galleri herunder.

OurWorld A/S har kunder fra hele Danmark. Vi servicerer vore kunder såvel telefonisk som per e-mail eller personligt. Netop det personlige er vigtigt for os, da vore kunder skal på oversøisk ferie eller på erhvervsrejse. Det er naturligvis også muligt at kombinere disse rejseformer.

Vi ved at sådanne rejser ofte kun foretages få gange i livet, hvorfor vi har stor fokus på at sikre, at rejsen opfylder vore kunders krav og behov.

Vores erfaring med rejser til oversøiske rejsemål sikrer vore gæster at alle praktiske forhold inden, under og efter rejsen er kontrolleret. Og netop her kommer det personlige til sin ret.

På en rejse til oversøiske destinationer mener vi, det er vigtigt at sikre en ordentlig gennemgang af rejsen før afgang, således at vore gæster har fået mere og andet end blot en rejsebeskrivelse og en faktura.
Vi glæder os til at vise dig OurWorld!

Christian Weis Jensen

 

 

 

 

Før du læser rejsebeskrivelsen!

✔️ På rejser til USA og Canada rejses der oftest i større grupper over 25 personer. Vi har på denne rejse valgt at lave det noget anderledes.

✔️ Gruppens størrelse vil maksimalt være 10 personer + den danske rejseleder, som også vil være gruppens chauffør.

✔️ Vi kører i en 12 personers 4x4-hjulstrukken bus. Det er en nødvendighed for at kunne køre op til Ishavet. Bussen er ikke så komfortabel som en traditionel bus, men vi holder pauser og nyder naturen cirka hver time.

✔️ Når gruppen er så lille, betyder det naturligvis at rejselederen har bedre tid til at sørge for, at alle har det godt og får en masse informationer. Men det betyder også, at deltagerne bør møde op med det gode humør, så alle får en sjov og god rejse.

✔️ Vi har vognen til rådighed hele vejen, så nedenstående er, hvad vi garanterer, I ser på rejsen, men herudover kommer der steder, hvor der er frihed til at tage på ekstra opdagelser. Rejselederen er der 100% for dig og dine rejsefæller.

✔️ Af hensyn til bagagepladsen i vognen, skal vi bede deltagerne medbringe en ”blød” kuffert/taske. Foruden en lille rygsæk som håndbagage.

✔️ På rejsen er der inkluderet morgenmad, men ikke nødvendigvis på hoteller/moteller. Det er ofte hyggeligere at finde en ”Diner” på vejen, så vi spiser sammen med de lokale.

✔️ Frokosten vil vi spise på lokale cafeteriaer, eller købe ind til en madpakke, som vi nyder et naturskønt sted.

✔️ Aftensmaden kan indtages på egen hånd eller følg rejselederen til et fornuftigt spisested.

✔️ Dette er ikke en luksusrejse, men det er en rejse, hvor du og dine rejsefæller får nogle oplevelser, som ikke findes andre steder.

✔️ VIGTIGT: Rejsen er ikke velegnet til dårlig gående og kørestolsbrugere. Hvis du er dårligt gående og vælger at tage med, så skal du være forberedt på at du nogle gange ikke kan deltage i gruppens gåture, men er nødt til at vente ved vognen. Vi skal op ad den legendariske Dalton Highway, hvis du lider af ryg/nakkesmerter kan det ikke anbefales at deltage.

✔️ Hver deltager skal håndtere egen bagage, der er ikke bagageservice på overnatningsstederne.

 

 

Program for rejsen

20. august: Billund - Anchorage

Vi mødes i Billund lufthavn. Herfra flyver vi via Frankfurt til Anchorage i Alaska. Selvom Alaska umiddelbart virker langt væk, så er den samlede rejsetid inklusiv flyskift under 13 timer.

Fremme i Anchorage henter vi vores minibus, herefter tager vi direkte til vores hotel. Når alle er kommet på plads på hotellet, mødes vi og går en tur.

Overnatning: Merrill Field Inn

 

21. august: Anchorage

Da vi landede i Anchorage, har du muligvis bemærket lufthavnen til vandfly, den er beliggende ved siden af den internationale lufthavn. Lufthavnen bliver vores første stop i dag. Vi skal starte med en halv times rundflyvning med et vandfly. Vi kommer til at se Anchorage og de omkringliggende bjerge, hvis vi er heldige, kan vi se elge fra flyet.

Når vi er tilbage på landjorden igen, kører vi ud til Potter Marsh Bird Sanctuary, dette vådområde i udkanten af Anchorage byder på et rigt fugleliv, og nogle gange kan vi se laks i vandløbene. Vi går på nogle gode gangstier, hvorfra vi kan nyde naturen og dyrelivet.

Dagens næste stop er i Chugach State Park, endnu engang kommer vi op i højderne, men denne gang med fødderne solidt placeret på landjorden, fra ”Anchorage overlook” kan vi nyde udsigten over Anchorage og bjergkæderne der omgiver byen. Hvis vejret er klart, kan vi se Mount Denali (tidligere kaldet Mount Mckinley) ude i det fjerne.

Vi kører tilbage til midtbyen og ser lidt på bylivet, mon ikke rejselederen byder på en ”Alaskan special hotdog”.

Vi har et kulturelt stop i dag ved Native Heritage Center, hvor vi får et godt indblik i hvordan den oprindelige befolkning boede og levede.

I løbet af dagen, gør vi et stop ved et supermarked, så vi kan forsyne os med vand og andre fornødenheder til de kommende dage.

 

 

22. august: Anchorage - Denali (400 km)

Lidt uden for Anchorage har vi vores første stop ved Eklutna Historical Park. Her kan vi få et indtryk af hvordan den ortodokse russiske kirke og den oprindelige befolkning blandede deres kulturer.

Vi skal også opleve den lille by Talkeetna, byen ligger lidt væk fra landevejen, men er absolut et stop værd. Vi har et par timer til at se nærmere på byen, og der er tid til at spise frokost.

Efter et par timer her fortsætter vi nordpå til Denali, naturligvis med flere stop undervejs. Ved Denali view point south er der et imponerende udsyn til Denali National Park.

Fremme ved vores overnatningssted er der mulighed for at slappe af. Husk venligst at vi er i bjørne land, hvis du går en aftentur.

Overnatning: Denali park hotel

 

 

23. august: Denali

Efter morgenmaden kører vi til informationsbygningen ved Denali National Park, her skifter vi til en af parkens busser. Selvom Denali National Park er cirka halv størrelse af Danmark, så findes der kun én vej ind i nationalparken!

Turen, vi skal på, går til Toklat river, det tager 6-7 timer. Bussen stopper hver gang der er dyr, herudover er der et par mindre stop med muligheder for at bruge toiletter.

Vi har chancen for at se Alaskas ”big 5”, hvilket dækker over: Elg, grizzly bjørn, rensdyr, bjergged og ulv.

Hvis vejret er med os, kan vi nyde udsigten til Mount Denali, som med sine 6190 meter dominerer bjergene, hvilket gør det til USA’s højeste bjerg.

Hen på aftenen kører vi en tur til et område hvor chancen for at se en bjørn er meget stor. Der er en hun bjørn der gennem flere år har holdt til samme sted. Vi krydser fingre for at hun er hjemme.

 

 

24. august: Denali - Fairbanks (220 km)

Efter en god morgenmad kører vi mod nord til Fairbanks. Vi bruger formiddagen på at nyde turen med flere stop undervejs. Fremme i Fairbanks skal vi sejle på Chena floden, sejlturen er med en hjuldamper. Sejlturen tager cirka 3 timer, og byder ind med fine oplevelser.

Kort efter afgangen møder vi et vandfly der letter og lander ved siden af skibet, herefter stopper vi ved en hundekennel, hvor vi hører om opdræt og brug af slædehunde – dette medens vi er på skibet. Herudover går vi fra borde og besøger en landsby, hvor der fortælles om livet i gamle dage.

Herefter kører vi direkte til vores overnatningssted.

Overnatning: Best Western Plus Pioneer Inn

 

Vi beklager lydkvaliteten til sidst, mikrofonen gik i stykker og der var 800 km. til nærmeste butik!. 

 

 

25. august: Fairbanks – Coldfoot

At opleve Alaska er et eventyr i sig selv. På denne rejse skal vi have en unik oplevelse som meget få danskere har prøvet. Vi skal op til Deadhorse ved Prudhoe bay. For at komme derop, skal vi køre på Dalton Highway, en 800 km lang strækning hvor cirka 500 km er uden asfalt. Strækningerne uden asfalt er ofte bedre at køre på end strækningerne med asfalt.

Hvis du har set serien ”Iceroad truckers”, så har du formentlig allerede set området, i 2 sæsoner var optagelserne på Dalton Highway. Det sluttede da chaufførerne blev trætte af at vente på TV-folkene!. Den første strækning fra Fairbanks er omgivet af skov, når vi krydser polarcirklen, åbner landskabet mere op.

Vores overnatningssted er ved Coldfoot camp, det er et 1-stjernet motel/camp. Det er absolut ikke luksus på nogen måde, der er ren sengetøj og en ok seng. Desuden er der ikke andre alternativer for overnatning.

Der er et udmærket spisested, hvor vi formentlig vil møde nogle af lastvognschaufførerne. Bemærk venligst, det vil formentlig ikke være muligt at få vegansk mad her.

Overnatning: Coldfoot camp

 

26. august: Coldfoot – Deadhorse

Efter et solidt morgenmåltid fortsætter vi mod nord. Vi krydser Brooks Mountain Range denne formiddag. Vi giver os god tid til at nyde udsigten fra de forskellige udsigtspunkter. På den anden side kommer vi til tundraen, og vil typisk se en eller flere flokke af moskusokser.

Vi har efterhånden vænnet os til vejene, desto mere overraskende er de sidste cirka 80 kilometer til Deadhorse. Vi kommer til at køre på den bedste asfalt vi kommer til at prøve i Alaska. Uanset hvilken side vi ser til, er det flad natur, desto nemmere er det at se dyrere i området.

Grunden til at denne rejse er på dette tidspunkt, skyldes bl.a. chancen for at se isbjørne. På dette tidspunkt er isen brudt op og isbjørnene er søgt mod land, så hvis vi er heldige, kan vi se en eller flere isbjørne i dag eller i morgen.

Overnatning: Deadhorse camp, samme standard som i Coldfoot

 

27. august: Deadhorse/Prudhoe Bay

Vi er tæt på Ishavet, men vi er der ikke helt endnu.

Når vi ved hvem deltagerne er, skal vi bruge paskopier, disse sendes til en samarbejdspartner der har kontakt til olieselskaberne, som skal give tilladelse til at vi kører den sidste tur ud til Ishavet.

Vi må ikke køre i vores egen vogn, men skal køre i en anden vogn med en chauffør med special tilladelse. På turen eskorteres vi af en vagt fra olieselskaberne.

På rejsen er inkluderet en tur ud til Ishavet om formiddagen, der er mulighed for at tilkøbe en tur mere om eftermiddagen.

 

28. august: Deadhorse – Fairbanks

Vi kører tilbage i ét stræk, det vil sige vi kører tidlig morgen fra Deadhorse. Hvis du foretrækker det, så kan du købe en flybillet til Fairbanks, det er for egen regning. Men skal aftales med OurWorld A/S.

I givet fald mødes vi i aften på overnatningsstedet i Fairbanks.

Overnatning: Best Western Plus Pioneer Inn

 

29. august:  Fairbanks – Valdez (580 km)

Endnu en dag fyldt med højdepunkter, hvor vi vil opleve smukke bjergsøer, vandfald, evig sne på toppen af bjergene, og noget af dyrelivet i Alaska. Kort efter Fairbanks kommer vi forbi byen – North Pole, herefter venter der stort set kun naturoplevelser hele vejen til Valdez.

Lidt længere sydpå kan vi på venstre hånd nyde synet af Wrangell-St. Elias National Park. Parken er ikke særlig kendt, ikke desto mindre er det den største nationalpark i USA.

De sidste 100 kilometer ind til Valdez byder på mange flotte oplevelser, det er ikke uden grund at området kaldes USA’s svar på Schweiz, en oplevelse som er et ”must” på en Alaska rejse.

Vi bor ved havnen, så det er nemt at komme rundt i byen til fods. Når alle har fået deres værelse, skal vi ud at se efter havoddere. Der plejer at være en del i havnebassinet. Det er et fantastisk syn at opleve havodderne svømme på ryggen, medens de bakser med at åbne en musling eller søpindsvin.

Overnatning: Best Western Valdez Harbor Inn

 

30. august: Valdez:

De sidste par dage har budt på mange kilometer, så i dag skal vi bare slappe af. Det gør vi på et cruise, vi kommer til at se Columbia gletsjeren fra søsiden.

Skibets besætning vil sænke hastigheden på båden, når der er dyr vi kan se. Vi håber at se hvaler, søløver, havoddere, spækhuggere, hvidhovedede havørne og muligvis endnu flere spændende dyr.

Ombord bliver der serveret et let måltid mad. Hen på eftermiddagen er vi tilbage på landjorden.

Der er tid til lidt afslapning på hotellet eller shopping, før vi mødes igen og går en tur langs havnen og ud til Dock Point.

 

 

31. august: Valdez – Palmer området (426 km)

Frem til Glennallen kører vi samme vej som vi kom forleden, men naturen er så smuk, at det ikke gør noget. Hvis der var steder vi ikke stoppede forleden, så gør vi det i dag.

Blandt andet kommer vi lige forbi Worthington gletsjeren, der er en lille gå tur fra parkeringspladsen til en udmærket udsigtsplatform. I Glennallen drejer vi mod vest, strækningen frem mod Eureka byder på masser af skov.

Når vi er forbi Eureka kan vi flere gange nyde synet af den imponerende Matanuska gletsjer. Der er flere gode muligheder for at stoppe og nyde udsigten. Hen på eftermiddagen er vi fremme ved Palmer.

Overnatning: The Pioneer Motel

 

1. september: Palmer - Whittier – Seward

Vi kører igennem Anchorage på vej mod Kenai halvøen, efter vi har forladt Anchorage, kører vi langs Turnagain fjorden. I bunden af fjorden tager vi en lille omvej ind til Whittier.

For at komme ind til byen, skal vi gennem en 4 kilometer lang jernbanetunnel, biltrafikken afpasses naturligvis, så vi ikke møder et modkørende tog halvvejs inde i tunnelen.

Når vi er i Whittier, kan du se en høj bygning på højre side, her bor 80% af byens befolkning, længere væk kan du se et stort – forladt – bygningskompleks.

Det blev i sin tid bygget af den amerikanske hær, men er i dag forladt, efter sigende skulle der være spøgelser i bygningen! Efter et par timer i Whittier kører vi tilbage gennem tunnelen og ender dagen i Seward.

Overnatning: Breeze Inn.

  

2. september: Seward

Der er tid til at se lidt på byens butikker denne formiddag. Kl. 11.30 skal vi på en 6 timers sejltur med Major Marine ud i Kenai Fjords National Park, ombord på skibet er en parkranger, vedkommende vil løbende fortælle om naturen og dyrelivet, ligeledes vil der være mulighed for at stille spørgsmål.

Turen går til Holgate gletsjeren, fremme ved Holgate slukkes motoren, så vi kan høre gletsjeren. Herudover kan vi se Bear & Peterson gletsjerne. Vi nyder en frokostbuffet ombord i disse skønne omgivelser.

Hvis vi ikke fik set dyrene på cruiset ved Valdez, håber vi at det sker i dag.

Vi er tilbage på landjorden cirka kl. 17.30.

 

3. september: Seward – Anchorage 

Tæt på Seward finder vi Exit Gletsjeren, her går vi en tur så vi kan nyde gletsjeren. Det specielle ved området er at der er sat markører, så vi kan se hvor gletsjeren tidligere har været.

Herefter kører vi mod Anchorage, så vi er klar til at flyve mod Danmark først på aftenen. Cirka midtvejs stopper vi ved Alaska Wildlife Conservation Center. Stedet er et internat for vilde dyr, her kan vi se dyrene på tæt hold i vante omgivelser.

Hele formålet med centret er at bevare og forske i dyrelivet i Alaska. Fremme i Anchorage afleverer vi vognen og starter hjemrejsen mod Danmark

 

4. september: Billund

Efter et flyskifte i Frankfurt ankommer vi til Billund.

 

 

Rejsebetingelser

Prisændringer
OurWorld A/S kan under særlige forudsætninger hæve eller sænke rejsens pris. Ændringen skal bero på væsentligt ændrede valutakurser, skatter, afgifter, nye skatter og/eller afgifter, stigninger på brændstof og lign. En prisændring vil blive varslet hurtigst muligt og senest 14 dage før afrejse. OurWorld A/S kan dog aldrig forhøje rejsens pris med mere end 10 %. Såfremt dette sker, kan rejsedeltageren frit afbestille rejsen.

OurWorld forbeholder sig ret til at kurssikre relevante valutaer når der er sikret afrejse, herefter kan evt. kursfald ikke udløse lavere pris.

 

Forbehold
Der tages forbehold for trykfejl og fejl i prisen på rejsen.

 

Rejsedeltagerens ændring
Navneændring er efter billetudstedelse som oftest forbundet med ændringsgebyr, som er afhængig af det enkelte luftfartsselskab.
Bemærk, nogle gange kan navnet ikke ændres på billetten, i sådanne tilfælde skal der købes en ny billet.

 

Rejsedeltagerens afbestilling uden afbestillingsforsikring
Indtil 90 dage før afrejse er depositum tabt.
Senere afbestilling end 90 dage før afrejse vil medføre, at hele det indbetalte beløb er tabt.

 

Afbestilling skal altid foregå skriftligt.

 

Afbestillingsforsikring
OurWorld A/S anbefaler at man tegner en sygeafbestillingsforsikring.

 

Rejsedeltagerens ansvar
Møder rejsedeltageren ikke rettidigt op/udebliver eller ikke kan deltage pga. glemt eller ugyldigt pas, kan der ikke forventes nogen godtgørelse. Rejsedeltageren skal rette sig efter rejselederens anvisninger, samt sørge for at bagage mv. er på rette sted. Rejsedeltageren er ansvarlig for enhver skade forårsaget pga. tilsidesættelse af rejselederens anvisninger. Enhver rejsedeltager er selv ansvarlig for at kende gældende toldregler.

 

Aflysning/ændring
Aflysning kan finde sted hvis der ikke er opnået tilstrækkeligt deltagerantal (8). Ved aflysning af en rejse godtgøres det fuldt indbetalte beløb. OurWorld A/S er forpligtet til senest 60 dage før afrejse at underrette rejsedeltagerne, såfremt der ikke er tale om en pludselig opstået situation.

Bureauet forbeholder sig ret til at ændre en rejse, hvis tvingende forhold gør dette nødvendigt, f.eks. omlægning af en rejserute, ændring af overnatningssteder samt flytte gæster til et andet hotel af samme standard.

 

Rygning
Rygning i busser og fly er ikke tilladt. Hotelværelserne er som udgangspunkt ikke-ryger værelser. Ønskes rygerværelser vil OurWorld A/S gerne forespørge om dette.

 

Bonusprogrammer
Dette er en sag mellem deltager og flyselskab.

 

Reklamationer
Skal fremsættes til rejselederen, som straks vil forsøge at udbedre skaden. Sker dette ikke i tilstrækkeligt omfang, skal reklamation omgående ringes eller sendes skriftligt til OurWorld A/S.

 

 

Hvis dit fly bliver forsinket

Vi har traditionelt en stor grad forbruger beskyttelse i Danmark – heldigvis. I den forbindelse vil vi gerne at du er bekendt med følgende.
Nedenstående er relevant såfremt dit fly er forsinket, eller du bliver afvist pga. for eksempel overbooking af flyet. Herunder finder du information som er hentet fra Forbruger Europa. 

Hvis dit fly er mere end to timer forsinket fra eller til et EU land, skal flyselskabet blandt andet tilbyde dig gratis mad og drikke, mens du venter. Det gælder for:

• To timer eller mere for flyvninger under km. 1.500
• Tre timer eller mere for flyvninger inden for EU på mere end km. 1.500
• Fire timer eller mere for flyvninger uden for EU på mere end km. 3.500

Flyselskabet skal betale for dine overnatninger samt transport til og fra hotel, hvis du er nødt til at overnatte på grund af forsinkelsen.
Du kan være berettiget til at få dine billetter refunderet eller en returflyvning, hvis forsinkelsen er på mindst fem timer.

 

Din ret til kompensation
Du KAN have ret til kompensation ved flyforsinkelse, hvis du ankommer mere end tre timer for sent til destinationen. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor lang en flyvning der er tale om:

• Flyvninger på 1.500 km. eller kortere 250 EUR
• Flyvninger mellem km. 1.500 og 3.500 400 EUR
• Flyvninger over 3.500 km. uden for EU 600 EUR

Kompensationen skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Hvis flyselskabet ønsker at udbetale kompensationsbeløbet i rejsekuponer eller andre tjenester, så skal du give din accept af dette på skrift.

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50 % afhængigt af, hvor langt du flyver og hvor hurtigt du kommer frem.
Din ret til kompensation bortfalder, hvis flyforsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder fx, uvejr og en ulovlig (uvarslet) arbejdsnedlæggelse.

OurWorld A/S optræder som agent for de(t) i rejsen/transporten involverede luftfartsselskab(er), der alene er ansvarlige for den korrekte gennemførelse af flyvningen. Dette selskab/disse selskabers transportbetingelser og ansvarsbegrænsninger er derfor gældende. Transporten sker i henhold til Montreal- og Warszawa-konventionerne og Forordning 889/2002, der begrænser luftfartsselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af død eller tilskadekomst og ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af bagage samt i tilfælde af forsinkelse.

OurWorld A/S ansvar for mangler samt person- og tingskade ved skibs- og togrejser er begrænset til det erstatningsansvar, vores leverandører har i henhold til henholdsvis Athen-konventionen samt COTIF/CIF-konventionen.

 

Ovenstående kan for nogle virker som ”Jura sprog”. Frit oversat til ”Dansk” betyder det:

Hvis dit fly er forsinket, kan du rette henvendelse til flyselskabet for at få kompensation. Problemet er at det ofte skal foregå på engelsk. Hvilket kan være en udfordring for mange. Men vi hjælper gerne med kontaktinformationer til flyselskabet (mailadresse eller hjemmeside)

I stedet kan du søge ordet: Flyforsinkelse på www.google.dk så finder du flere selskaber som kan hjælpe dig. Typisk vil de være gratis, hvis du ikke får erstatning, men får du erstatning vil de typisk kræve omkring 25% af erstatningsbeløbet.

Du skal være opmærksom at ”sagen” kan tage både måneder og år at få afklaret.

Når alt dette er sagt, så er virkeligheden, det er meget få fly der er forsinket og hvis de endelig er forsinket, så er det ofte nogle få minutter.

 

Med ønsket om en god og rettidig flyvning

OurWorld A/S

 

Har du spørgsmål?

Christian Weis Jensen

Telefon: 97425040